موفقیت

مهارت زندگی: تعریف با مثال و چرا مهم است؟

حتما در مورد مهارت های زندگی شنیده اید. اما آیا می دانید مهارت زندگی چیست؟ این چه اهمیتی دارد؟ بیایید قبل از آن یک تجربه را به اشتراک بگذاریم.

دیروز با برادرم چای می خوردم. ناگهان با ما تماس گرفت. پس از آن تماس، متوجه شدم که دوستم در بیمارستان بستری است. بنابراین، ما باید سریع به آنجا برویم. به برادر کوچکترم گفتم ظرف یک دقیقه آماده شود. من هم رفتم دستشویی. بعد از چند لحظه میخواهیم از خانه خارج شویم. اما در همین حین متوجه شدم که برادرم می خواهد بند کفش هایش را ببندد، اما نتوانست. من بسیار شگفت زده شده بودم، و این چیزی است که در اطراف ما اتفاق می افتد. نه تنها برادرم، بلکه بسیاری از ما نیز در مورد نیازهای روزانه خود کاملاً بی مسئولیت هستیم.

نمونه هایی از جمله شنا بلد نیستیم، نمی دانیم چگونه از جاده عبور کنیم و بسیاری موارد دیگر در دسترس هستند. اما آیا شما یک چیز را می دانید؟ اینها مهارت های زندگی روزمره ما هستند که برای داشتن زندگی بهتر باید تمرین کنیم. بنابراین، امروز در مورد مهارت های زندگی روزمره صحبت خواهیم کرد. مراقب بودن.

مهارت زندگی چیست؟

مهارت زندگی عمدتاً از دو کلمه Life و skills تشکیل شده است. زندگی به زندگی روزمره ما اشاره دارد. اینطوری حرف می‌زنیم، چطور راه می‌رویم بله‌بله. باز هم مهارت یعنی یک تکنیک بسیار نوآورانه برای انجام هر کاری. این یعنی انجام هر کاری بسیار عالی و کمتر وقت گیر.

تعریف مهارت های زندگی :

در ویکی پدیا، مهارت زندگی به این صورت توصیف می شود:

«مهارت‌های زندگی توانایی‌هایی برای رفتار سازگارانه و مثبت است که انسان را قادر می‌سازد تا به طور مؤثر با خواسته‌ها و چالش‌های زندگی مقابله کند. این مفهوم به عنوان شایستگی روانی اجتماعی نیز نامیده می شود. موضوع بسته به هنجارهای اجتماعی و انتظارات جامعه بسیار متفاوت است، اما مهارت هایی که برای بهزیستی کار می کنند و به افراد کمک می کنند تا به اعضای فعال و سازنده جوامع خود تبدیل شوند، به عنوان مهارت های زندگی در نظر گرفته می شوند. ”

بنابراین، در یک کلام، مهارت های زندگی به معنای تکنیک های ابتکاری است که زندگی ما را ساده و آسان می کند. به عنوان مثال، می توانید رانندگی کنید. فرض کنید، ماشین دارید، اما رانندگی بلد نیستید. پس فایده آن چیست؟ باید یه راننده بگیری و ماهیانه بهش پول بدی. کاملاً مثل یک بار است. اما اگر رانندگی بلد باشید چطور؟ بار شما می رود.

نمونه هایی از مهارت های زندگی :

همانطور که ما درک درستی از تعریف مهارت های زندگی داریم، در مورد مثال ها صحبت خواهیم کرد. در اینجا مهارت‌های مهم زندگی وجود دارد که باید بدانید، و در کمال تعجب این مهارت‌ها توسط سازمان جهانی بهداشت وضع شده‌اند. بیایید نگاهی بیندازیم –

  • یکدلی

یکی از بخش های کلیدی هوش هیجانی ما. اینها عمدتاً به شما کمک می کنند تا احساسات دیگران را درک کنید و همچنین شما را همدل می کنند.

  • خودآگاهی

خودآگاهی عمدتاً به معنای آگاهی از خود است. برای درک بهتر می توانم به شما بگویم که درک خود نیز در این امر گنجانده شده است.

  • خود کنترلی

این که خواسته های بد خود را دفن کنید و بر ذهن خود کنترل داشته باشید، عمدتا به عنوان خودکنترلی شناخته می شود. خودکنترلی برای ساختن یک شخصیت خوب بسیار مهم است.

  • تصمیم گیری

در زندگی روزمره، ما مجبوریم تصمیمات زیادی در رابطه با تحصیل خود یا دیگران بگیریم. بنابراین، ما باید توانایی تصمیم گیری خوبی داشته باشیم، و این چیزی است که مهارت های زندگی به ما می گویند.

  • حل مسئله

گاه و بیگاه، زندگی ما با انبوهی از مشکلات پوشیده شده است. اینها ممکن است ساده تر یا سخت تر باشند. اما اگر توانایی مقابله با آنها را نداشته باشیم، یک ساده مانند یک بزرگ عمل می کند. به همین دلیل است که حل مسئله بسیار مهم است.

  • اذعان

فرد باید در هر موقعیتی مثبت باشد، و این چیزی است که قاطعیت به ما می گوید. اگر تمرین مثبتی نداشته باشید، مطمئناً در مورد هر موقعیتی منفی فکر خواهید کرد. به همین دلیل باید مراقب باشید.

  • توانایی کنار آمدن

برای زندگی در این جامعه باید به توانایی کنار آمدن با محیط زیست دست پیدا کنیم. بله، ما باید خود را با هر مشکلی که در زندگی روزمره با آن مواجه می شویم، اصلاح کنیم. باز هم گاهی اوقات ممکن است تغییر مکان را تجربه کنیم. در آن زمان ما باید این قابلیت را داشته باشیم.

این همه در مورد نمونه هایی از مهارت های زندگی است. امیدوارم مفهوم روشنی در مورد آن داشته باشید.

اهمیت مهارت های زندگی

در این زمان، ممکن است از من بپرسید که چرا باید مهارت های زندگی را یاد بگیریم؟ آیا نیازی به آن وجود دارد؟ بله، بدیهی است. شما باید مهارت های زندگی را برای منافع خود یاد بگیرید، نه برای من. بنابراین، اکنون در مورد آن موضوعات بحث خواهیم کرد. حواسش بهش باشه

یک بار فکر کنید، آیا چالش ها متوقف شده اند؟ چیزی سر راهت نیست؟ آیا زندگی راحتی دارید؟ نه. شما آن را ندارید و نخواهید داشت. باید درستش کنی این کاری است که مهارت های زندگی انجام می دهند. مهارت های زندگی ما را قادر می سازد تا با چالش های جدید روبرو شویم. مزایای افراد عبارتند از:

  • یافتن راه های مختلف فکر کردن و راه های حل یک مشکل.
  • شناخت تأثیر اعمال خود.
  • به آنها بیاموزید که مسئولیت کاری را که انجام می دهند به جای سرزنش دیگران بپذیرند.
  • نوعی اعتماد به نفس هم در مهارت های گفتاری و هم برای همکاری و همکاری گروهی ایجاد کنید.
  • توسعه خودآگاهی و قدردانی از دیگران.
  • تجزیه و تحلیل گزینه ها، تصمیم گیری و درک اینکه چرا آنها انتخاب های خاصی را خارج از کلاس انجام می دهند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا