فرهنگی و هنری

صنعت فیلم‌سازی: گسترش و تاریخچه در آمریکا و جهان

صنعت فیلم‌سازی به محدوده گسترده‌ای از فعالیت‌ها و ایجاد زیرساخت‌های سوددهی اقتصادی در زمینه فیلم‌سازی گفته می‌شود. صنعت فیلم‌سازی در گسترهٔ وسیعی از مسائل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی مناطق مختلف جهان نقش دارد. برخی از بزرگترین صنایع فیلم‌سازی در جهان عبارتند از:

– ایالات متحده آمریکا و کانادا که بازار بزرگترین صنعت فیلم در جهان هستند و در سال ۲۰۱۲ حدود ۱۰٫۸ میلیارد دلار درآمد داشتند.

– چین که صنعت فیلم‌سازی دوم بزرگترین صنعت فیلم در جهان است و در سال ۲۰۱۶ حدود ۶٫۶ میلیارد دلار درآمد داشت.

– ژاپن که صنعت فیلم‌سازی سوم بزرگترین صنعت فیلم در جهان است و در سال ۲۰۱۲ حدود ۲٫۴ میلیارد دلار درآمد داشت.

تاریخچه صنعت فیلم سازی آمریکا

صنعت فیلم‌سازی آمریکا یکی از مهم‌ترین و پرتأثیرترین صنایع فیلم‌سازی جهان است که از اوایل قرن بیستم تاکنون در حال توسعه و تحول بوده‌است. تاریخچه صنعت فیلم‌سازی آمریکا را می‌توان به چهار دوره تقسیم کرد:

دوره فیلم‌های صامت (۱۸۹۵-۱۹۲۷):در این دوره، اولین فیلم‌های داستانی و وسترن توسط کارگردانان مانند ادوین اس. پورتر و دیوید وارک گریفیث ساخته شدند. هالیوود به عنوان مرکز صنعت فیلم شکل گرفت و بازیگران مشهور مانند داگلاس فربنکس، چارلی چاپلین، ماری پیکفورد و رودولف والنتینو به شهرت رسیدند.

– سینمای کلاسیک هالیوود (۱۹۲۷-۱۹۶۳):در این دوره، با ظهور صدا در فیلم، ژانرهای جدید مانند موزیکال، کمدی، جنایی، ترسناک و عاشقانه رواج یافتند. استودیوهای بزرگ مانند MGM، پارامونت، وارنر برادرز و گلدوین مایر حاکم بودند و بازیگران مانند هامفری بوگارت، جین هارلو، جودی گارلند، کلارک گیبل، جان وین و مارلون براندو به ستارگان سینما تبدیل شدند.

– هالیوود جدید (۱۹۶۳-۱۹۷۶):در این دوره، با تغییرات اجتماعی و فرهنگی در آمریکا، سبک‌های جدید و خلاقانه‌ای در فیلم‌سازی ظهور کردند. کارگردانان مستقل و نوآور مانند استنلی کوبریک، فرانسیس فورد کاپولا، مارتین اسکورسزه، استیون اسپیربرگ و جورج لوکاس فضای سینمای آمریکا را تحول دادند. فروش گشته‌های بین‌المللی نقش مهم‌تری در صنعت فیلم پیدا کرد.

– دوره معاصر (۱۹۷۶-امروز):در این دوره، با پیدایش تکنولوژی‌های جدید مانند کامپیوتر، اینترنت و دوربین‌های دیجیتال، صنعت فیلم‌ساز آمريكائي به سطح جديدي رسيده است. ژانرهای متنوع و مخاطب‌پسند مانند اکشن، علمی-تخیلی، ابرقهرمانی، انیمیشن و مستند رواج دارند. استودیوهای بزرگ هالیوودی همچنان قدرتمند هستند اما رقابت با سینماهای دیگر کشورها مانند چین، هند، فرانسه و ایران نیز وجود دارد.

بهترین فیلم های صنعت فیلم سازی آمریکا

بهترین فیلم های صنعت فیلم سازی آمریکا ممکن است بستگی به سلیقه شخصی داشته باشد، اما برخی از منابع معتبر فهرست های خود را از این فیلم ها ارائه داده اند. برای مثال:

BBC Culture 100 فیلم بزرگ آمریکایی را با نظرسنجی از منتقدان فیلم از سراسر جهان تعیین کرده است. در این لیست، Citizen Kane (1941)، The Godfather (1972) و Casablanca (1942) سه فیلم برتر هستند.

American Film Institute 100 فیلم بزرگ آمریکایی را بر اساس تاثیر آنها بر فرهنگ و تاریخ سینمای آمریکا انتخاب کرده است. در این لیست، Citizen Kane، Casablanca و The Godfather نیز سه فیلم برتر هستند.

Best Life Online 50 فیلم بزرگ آمریکایی را با توجه به معیارهای مختلف مانند جوایز، نقد، تاثیر و محبوبیت رتبه بندی کرده است. در این لیست، The Lord of the Rings:The Fellowship of the Ring (2001)، Intolerance (1916) و Rear Window (1954) سه فیلم برتر هستند.

جوایز صنعت فیلم سازی آمریکا

صنعت فیلم آمریکا یکی از مهم‌ترین و پرتأثیرترین صنایع فیلم‌سازی جهان است که از نظر تنوع ژانرها، سبک‌ها و گرایش‌ها، یکی از غنی‌ترین سینماهای ملی جهان به‌شمار می‌رود. در این صنعت، انواع جایزه‌های فیلمسازی وجود دارد که به عنوان شاخص‌های ارزشمندی و کیفیت فیلم‌ها و عوامل آن‌ها محسوب می‌شوند. برخی از معروف‌ترین جایزه‌های فیلمسازی در صنعت فیلم آمریکا عبارتند از:

– جایزه اسکار (Academy Awards):این جایزه که به نام رسمی «جوایز سالانهٔ آکادمی هنر و علوم سینمایی» شناخته می‌شود، بالاترین جایزه در صنعت فیلم آمریکا است که هر سال توسط آکادمی هنر و علوم سینمایی به بهترین فیلم‌ها و عوامل آن‌ها در دسته‌بندی‌های مختلف اعطا می‌شود. اولین دورهٔ این جایزه در سال ۱۹۲۹ برگزار شد و تاکنون ۹۳ دوره از آن برگزار شده است.

– جایزه گلدن گلوب (Golden Globe Awards):این جایزه که به نام رسمی «جوایز سالانهٔ هالیوود فورین پرس» شناخته می‌شود، دومین جایزه معتبر در صنعت فیلم آمریکا است که هر سال توسط هالیوود فورین پرس (Hollywood Foreign Press Association) به بهترین فیلم‌ها و عوامل آن‌ها در دسته‌بندی‌های مختلف اعطا می‌شود. اولین دورهٔ این جایزه در سال ۱۹۴۴ برگزار شد و تاکنون ۷۸ دوره از آن برگزار شده است.

– جایزه بافتا (BAFTA Awards):این جایزه که به نام رسمی «جوایز سالانهٔ برادگانست فروشان فیلم و تلویزیون» شناخته می‌شود، سومین جایزه معتبر در صنعت فیلم آمریکا است که هر سال توسط برادگانست فروشان فیلم و تلویزیون (British Academy of Film and Television Arts) به بهترین فیلم‌ها و عوامل آن‌ها در دسته‌بندی‌های مختلف اعطا می‌شود. اولین دورهٔ این جایزه در سال ۱۹۴۹ برگزار شد و تاکنون ۷۴ دوره از آن برگزار شده است.

به علاوه، جایزه‌های دیگری مانند جایزه امی (Emmy Awards)، جایزه گرمی (Grammy Awards)، جایزه تونی (Tony Awards)، جایزه اندی (Annie Awards)، جایزه ساتورن (Saturn Awards) و جایزه مستقل اسپیریت (Independent Spirit Awards) نیز در صنعت فیلم آمریکا وجود دارند که به فیلم‌ها و عوامل آن‌ها در زمینه‌های خاص مانند تلویزیون، موسیقی، تئاتر، انیمیشن، علمی-تخیلی و فیلم‌های مستقل اعطا می‌شوند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا