اخبار

آنچه در سال 2020 درست پیش رفت: 5 خبر خوب برتر سال

1) انرژی های تجدیدپذیر یک سال رکورد داشتند

تقاضای انرژی‌های تجدیدپذیر قبل از شیوع همه‌گیری در حال افزایش بود و در سال 2020 پایدار ماند. پیشرفت‌های فناوری سبز باعث کاهش قابل توجه هزینه‌های انرژی باد و خورشید شد و آنها رقابت فزاینده‌ای با سوخت‌های فسیلی پیدا کردند. به عنوان نمونه، انرژی‌های تجدیدپذیر تقریباً نصف تولید برق بریتانیا را در سه ماه اول سال 2020 تامین می‌کردند، و نیروی باد باعث ثبت رکورد جدیدی در تولید انرژی پاک شد. سپس در آوریل، بریتانیا برای بلندترین مدت زمان از انقلاب صنعتی، بدون استفاده از زغال سنگ برای تولید برق، رکوردهای جدیدی ثبت کرد.

به علاوه، گزارشی که توسط بریتیش پترولیوم در سپتامبر منتشر شد نشان می‌دهد که تقاضا برای نفت در سال 2019 به اوج خود رسیده و در حال حاضر در حال کاهش است. این کشور اذعان کرده است که همه‌گیری و اقدامات محدودسازی تغییرات آب‌وهوایی باعث شده تا نابودی سوخت‌های فسیلی به سرعت اتفاق بیافتد. همچنین در سال 2020، بزرگترین تولیدکننده نفت اتحادیه اروپا، دانمارک، در دسامبر اعلام کرد که تمام مجوزهای آینده برای حفاری نفت و گاز در دریای شمال و فاز را لغو می‌کند و تا سال 2050 تولید نفت موجود ختم خواهد شد.

2) مردم بیشتر از همیشه به برق دسترسی داشتند

بر اساس گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) که در ماه اکتبر منتشر شد، تلاش‌های صورت گرفته برای ارتقاء دسترسی به برق در کشورهای در حال توسعه موفقیت‌آمیز بوده است. این گزارش نشان می‌دهد که تعداد افراد بدون دسترسی به برق از حدود 860 میلیون نفر در سال 2018 به 770 میلیون نفر در سال 2019 کاهش یافته است، که آژانس بین‌المللی انرژی آن را یک رکورد موفقیت می‌داند. کارشناسان بیان کرده‌اند که پروژه‌های برقی در کشورهایی مانند هند و برخی کشورهای آفریقایی موفق به اتصال میلیون‌ها نفر به شبکه برق شده‌اند و لازم است تا پیشرفت‌ها در زمینه دسترسی به برق در طی همه‌گیری و پس از آن نیز ادامه یابد.

3) بازگردانی و معرفی مجدد گونه ها موفقیت آمیز بود

از آنجایی که این مفهوم به طور گسترده‌تر مورد توجه قرار گرفته است، خبرهای مثبتی در مورد بازگردانی و معرفی دوباره گونه‌های مختلف در سال 2020 منتشر شد. گاومیش کوهان‌دار امریکایی که هزاران سال است در انگلیس وجود ندارد، حال آماده بازگشت به جنگل‌های انگلیسی است. پروژه بازگردانی این گونه در Blean Woods، کنت، در ماه جولای آغاز شد. بر اساس اظهارات محیط‌زیست‌دوستان، گله‌ای از گاومیش کوهان‌دار اروپایی تا بهار سال 2022 در محل جدید خود خواهند بود. این گونه نزدیک‌ترین نسل زنده به گاومیش کوهان‌دار باستانی است و به عنوان مهندس‌های اکوسیستم، در ایجاد زیستگاه‌های جنگلی و موجوداتی مانند پروانه‌ها و سوسک‌ها نقش دارد.

در سایر نقاط انگلستان، پروژه‌هایی برای معرفی دوباره بیس‌ها، عقاب‌های دم‌سفید، بادبادک‌های قرمز و پلیکان دالماسی شروع شده است. داوطلبان در پروژه‌های محافظت از درختان جوان در ارتفاعات اسکاتلند فعالیت کرده‌اند. پروژه‌های احیای رودخانه نیز به پیشرفت‌های قابل توجهی دست یافته‌اند. مرغ خراطین در انگلستان بهترین سال‌های تولید مثل خود را در دو دهه گذشته تجربه کرده است. Rewilding بریتانیا یک نقشه‌راه برای جنگل‌سازی منتشر کرده و پروژه جدیدی برای راه‌اندازی شبکه Rewilding نیز در برنامه‌هاست. بیشتر از این، سیاه‌گوش ایبری و گاومیش کوهان‌دار اروپایی – دو گونه در معرض انقراض – پس از تلاش‌های صورت گرفته برای نجات آن‌ها، در حال بهبود هستند. گونه‌هایی که به انگلستان وارد می‌شوند، از آستانه انقراض بهبود یافته‌اند.

4) آفریقا عاری از فلج اطفال وحشی اعلام شد

منطقه آفریقا سازمان بهداشت جهانی در ماه آگوست پس از دهه‌ها تلاش ابتکار جهانی ریشه‌کنی فلج اطفال، دولت‌ها و شرکا، عاری از فلج اطفال وحشی اعلام شد. این اعلام در حالی منتشر شد که سرانجام ویروس در نیجریه از بین رفت. کمیسیون صدور گواهینامه منطقه ای آفریقا، یک گروه کاری که توسط WHO برای ریشه کنی این بیماری منصوب شده است، در تابستان، چهار سال پس از آخرین مورد ثبت شده، قاره را عاری از فلج اطفال وحشی تایید کرد.

فلج اطفال معمولاً بر روی کودکان زیر پنج سال اثر می‌گذارد و می‌تواند منجر به فلج شدگی و گاهی حتی مرگ گردد. اما واکسن فلج اطفال ایمنی دائمی را فراهم می‌کند. در سال 1996، حدود 75,000 کودک در آفریقا به دلیل ابتلا به فلج اطفال وحشی فلج شدند، که این موضوع منجر به راه‌اندازی یک برنامه واکسیناسیون توسط نلسون ماندلا شد. با این حال، این ویروس هنوز هم در نیجریه، که یک دهه پیش نیمی از مرگ و میرهای جهانی ناشی از فلج اطفال را تشکیل می‌داد، فعال است. دکتر تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت، در سال 2020، ریشه‌کنی فلج اطفال وحشی در آفریقا را “پیروزی در حوزه سلامت عمومی” نامید.

5) مسابقه بیرون راندن خودروها از شهرها تشدید شد

امید به هوای پاک‌تر در شهرها با خبرهای مثبتی همراه بوده است. خودروهای شخصی که در خارج از مناطق شهری طراحی می‌شوند، برای جوامع و مشاغل خبرهای خوبی دارند. طرح حمل‌ونقل بیرمنگام که در ژانویه معرفی شد، تصویری از یک شهر پاک و سبز را با خیابان‌های بدون خودرو، حمل‌ونقل عمومی قوی‌تر، خطوط دوچرخه‌سواری بیشتر و محدودیت‌هایی برای تردد خودروها ارائه می‌دهد. پشتیبانان این طرح معتقدند که این طرح به مسائل هوای آلوده و چاقی که در بیرمنگام نگرانی‌های مهمی هستند، پاسخ می‌دهد و به این شهر در دستیابی به هدف بلندمدت خود، یعنی کاهش گازهای گلخانه‌ای تا سال 2030 کمک می‌کند.

شهرهایی مانند برایتون، یورک، گنت، اسلو، کپنهاگ، مادرید، بارسلونا، و بوگوتا در این زمینه فعالیت‌های جذابی دارند. از طرح بدون خودرو در بلوک فوق‌العاده در بارسلونا، مسیرهای دوچرخه‌سواری در پاریس، تا تشویق مردم به استفاده از دوچرخه در کپنهاگ، کپنهاگ در حال حاضر به عنوان پیشگام در زمینه سفرهای دوچرخه‌سواری در جهان شناخته می‌شود. در طول دوره همه‌گیری، بسیاری از شهرها به کاهش ترافیک خودروهای سوخت فسیلی در خیابان‌های خود پی‌بردند و برخی نیز قصد دارند این تغییر را حفظ کنند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا